مصرف انگور و جلوگیری از تخریب ارگانها به دلیل سندرم متابولیک

 بر اساس تحقیقات جدید، مصرف انگور از تخریب ارگانها به دلیل پیشرفت سندرم متابولیک جلوگیری می کند. ترکیبات طبیعی موجود در انگور بنام پلی فنل ها مسئول جلوگیری از تخریب ارگان  بر اثر این اختلال می باشند.

پرفسور Seymourوهمکارانش دردانشگاه میشیگان به بررسی تأثیر رژیم های پرچرب (رژیم غذایی آمریکایی) با مصرف انگور  و بدون مصرف انگور بر سلامت قلب، کبد، کلیه و بافت چربی در موشهای مستعد به چاقی پرداختند.

انواع مختلف پودر انگور(قرمز، سبز و سیاه) که به روش خشک کردن با سرما تهیه شده بود، در رژیم غذایی این حیوانات به مدت 90 روز اضافه شد.

نتایج نشان داد که بعد از 3 ماه مصرف رژیم غذایی غنی شده با انگور مارکرهای التهابی بطور چشمگیری درتمام بدن کاهش می یابند اما بیشترین کاهش در کبد و بافت چربی شکمی ملاحظه می شود . مصرف انگور همچنین سبب کاهش وزن چربی در کبد، کلیه و شکم در مقایسه با موشهایی که با رژیم کنترلی تغذیه می شوند، میگردد. علاوه بر این مصرف انگور مارکرهای دفاع  آنتی اکسیدان را بخصوص درکبد وکلیه ها افزایش میدهد.

 سندرم متابولیک مجموعه ای از اختلالاتی نظیر افزایش فشارخون ، افزایش قندخون ، افزایش چربی دور کمر ، کاهش کلسترول خوب(HDL)وافزایش  تری گلیسرید خون است که با هم اتفاق می افتند و موجب افزایش خطر بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع  2 می شوند. دانشمندان می گویند:مصرف میوه جات وسبزیجات سبب کاهش این عوامل خطر می گردد، درچندین تحقیق مشخص شده است که انگور دارای چنین خواصی است.

سندرم متابولیک یکی از اصلی ترین نگرانی ها درمورد سلامت جامعه درآمریکا است که هر روز درحال افزایش است . پرفسور Seymourمی گوید: تحقیق اخیر نشان داد که رژیم تقویت شده با پودر انگور نقش اساسی  در محافظت از بدن دربرابر سندرم متابولیک دارد و از تأثیر این اختلال بر بدن و ارگانها جلوگیری می کند. التهاب  و استرس اکسیداتیو نقش مهمی  درپیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و اختلال ارگانها دردیابت نوع 2 دارند .مصرف انگور سبب کاهش هر دو این عوامل در چندین  بافت میشود. این نتایج بسیار امیدوار کننده وارزشمند هستند.

 این تحقیق نتایج مطالعه ی قبلی پرفسور Seymourدرمورد  تأثیر رژیم غنی شده با انگور بروی کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلبی و دیابت درموشهای مستعد به چاقی را تایید  می کند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130422111242.htm